Den europeiska identiteten

 

Alla har vi föreställningar om hur en asiat ser ut. Alla har vi en bild av en typisk amerikan. Men hur ser en typisk europé ut och hur är en sådan till sättet? Den här frågan ställde Elisabet Idermark under en föreläsning. Hon har tidigare arbetat med att anordna EU-möten och säger bland annat att det finns en gemensam möteskultur under dessa möten. Många länder i Europa är mycket olika varandra och det finns massor av språk och kulturer. Därför är det förmodligen svårt att få fram en gemensam kultur under möten mellan länderna, alla kan knappast uppskatta den.

 

Jag själv känner ingen direkt samhörighet med andra européer jämfört med exempelvis amerikaner. Däremot om jag skulle ha varit på semester i Amerika och träffat en annan person från Europa så hade jag nog känt att vi hade något gemensamt och att vi nästan borde känna varandra. Det här nämner även Idermark. Jag ser alltså mig själv som en europé mer än vad jag själv tänker mig. Det finns någon viss känsla över européer trots att det är så stor skillnad mellan alla de människor som bor här.

 

 

Exempel på europeisk identitet


Vad skulle då en typisk europeisk identitet vara? Hur ser en amerikan på européer? Förmodligen är bilden av européer väldigt olika beroende på vem man frågar. Europa är litet till ytan men innehåller massor av olika sorters människor, historia, kulturer m.m. Det går knappast att få in allt under en person. En europé kan inte vara en baguette-ätande, tjurfäktande, pizzabakande, bastubadande blondin med stora bröst som klär sig i lederhosen. Jag tror att några generella sätt att se på en europé kan vara:

-          Framgångsrika teknologiska företag (Skype, spotify m.m.)

-          Fredliga (färre oroligheter än i många andra världsdelar)

-          Stor matkultur (allt från pizzor i Italien till ostlandet Frankrike)

 

Som jag har beskrivit så går det inte att smälta ihop alla identiteter till en enda generell identitet. Idermark sade att en vanlig metafor är att tala om det mångkulturella USA som ”the melting pot” vilket innebär att många olika identiteter smälter ihop och blir en amerikan. Kanske hade det kunnat gå att se en europé på samma sätt men frågan om hur en typisk europé agerar m.m. kvarstår.

 

Jag tror knappast att det går att förklara en typisk europeisk identitet. Däremot ser jag ingen stor betydelse av varför man ska veta om en sådan identitet. Kanske är det bra att vi är så olika att det inte går att smälta oss samman. Jag är nöjd med läget som det är och jag uppskattar att européer kan vara så olika.

 

 

Källor:


Elisabet Idermark 29/10-2010, föreläsning på Linnéuniversitetet med ämnet ”EU-kommunikation”

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0