eDeltagande – ett enklare deltagande

Nyligen deltog jag på en föreläsning där Annelie Ekelin talade om eDeltagande. Hon menar att eDeltagande omfattar publikt deltagande med IT-stöd i olika processer, alltså att bland annat låta personer vara med och driva utvecklingen av någonting genom att delta i diskussioner via internet. Det här är någonting som jag tror kommer bli större och större med åren. Redan nu har det börjat användas av många företag och myndigheter.

 

Ekelin talade under sin föreläsning om sociala medier och fördelar med att använda dessa utifrån ett organisationsperspektiv. Framförallt sade hon att sociala medier bidrar till att minska motivationströskeln för deltagande, alltså att det blir enklare för personer att delta. Det här är nog den främsta anledningen till varför organisationer väljer att använda sig av sociala medier. På senare tiden har förmodligen Facebook blivit den mest effektiva kommunikationskanalen bland de sociala medierna på internet. På Facebook finns 500 miljoner människor som använder tjänsten framförallt för nöjets skull och jag tror att om en person gör något de gillar samtidigt som de ser reklam eller liknande så blir de mer positivt inställda till det. Därför tror jag att t.ex. kommuner med fördel kan använda sig av Facebook-grupper och andra funktioner för att nå ut till personer och få dessa att agera. På det sättet minskas motivationströskeln precis som Ekelin sade.

 

Curran (2010) skriver angående e-democracy och eDeltagande att internetuppkoppling har blivit något av en grundförutsättning för medborgarskap i dagens digitala samhälle. Visst är det så. Vi känner oss utanför och borta från omvärlden när vi inte har tillgång till internet. Curran (2010) säger även att utan internetuppkoppling skapas inte bara en digital klyfta (skillnaden mellan de som har internet och de som inte har) utan även en demokratisk klyfta. Nu för tiden är alltså internet så pass viktigt för människor att demokratin försämras när inte alla har tillgång till det. Internet ger oss tillgång till så mycket information och material så att vi kan få reda på precis vad vi vill.

 

För att eDeltagande ska fungera som samhällsutveckling behövs såklart oftast en hel del information och material från kommunen (eller vilka det nu är som vill genomföra det). Det kan på det sättet krävas mycket tid att ge ut detta material och kanske är det sådant material som de inte är så stolta över, exempelvis en budget som inte kunde hållas. Samtidigt så är det viktigt för oss medborgare att vi får tillgång till detta material då vi lever i ett demokratiskt land. Vi har rätt att se det och därför tycker jag att det bara underlättar att exempelvis ha materialet på sin hemsida.

 

Jag kan tänka mig att det förr var ganska svårt att involvera ungdomar i utveckling och undersökningar som rör samhället. Det problemet har idag blivit enklare att lösa. Ungdomar sitter idag väldigt mycket tid framför datorn och internet. Den här målgruppen är alltså väldigt enkel att nå via internet om det görs på rätt sätt. Samtidigt behövs det göras på ett bra sätt för att lyckas fånga ungdomarnas uppmärksamhet och intresse eftersom de möter massor av liknande information varje dag och inte kan ta in allt.

 

 

Eget exempel på eDeltagande


Om jag nu hade suttit i exempelvis en kommun och velat involvera ungdomar i en undersökning som handlar om nöjesutvecklingen i kommunen så hade jag valt att göra detta genom internet. Jag skulle ha haft undersökningen på Facebook där jag vet att ungdomarna befinner sig och försökt göra reklam genom nätverk som jag vet att ungdomarna där är med i. Informationen hade formulerats ungefär såhär:

 

Vad vill du ha på din gata?
Vi förstår att du gärna hade kommit ifrån datorn en stund om det hade funnits något kul att göra. Nu vill vi på Kalmar kommun veta vad du vill ha för aktiviteter eller nöjen i stan. Vi blir nöjda om du blir nöjd. Hjälp oss och svara på några frågor här. Tack!
J

 

På det här sättet tror jag att ungdomarna skulle bli mer positiva och känna att informationen är mer personlig än vad vanlig kommuninformation brukar vara. Samtidigt som det syns på ett ställe där ungdomar befinner sig och gillar så tror jag att det hade varit en lyckad satsning.

 

 

Vilka bör använda sig av eDeltagande?

 

  • De som har mest användning för eDeltagande anser jag vara kommuner och politiska organisationer. Kommuner är till för att få det lokala samhället att fungera så bra som möjligt och bli ett ställe där invånarna trivs och vill stanna. Därför är det viktigt för kommunen att låta invånarna vara med och bestämma och utveckla. Då behövs det ett enkelt sätt för invånarna att delta i diskussionerna vilket då kan lösas genom eDeltagande. Det behövs en bra webbplats med funktioner som gör det enkelt och förståeligt för alla så att alla har samma förutsättningar att påverka. Problemet med detta sätt att sköta utveckling är att internetbefolkningen inte är proportionsenligt med verkligheten. Det är klart fler ungdomar som befinner sig på internet än pensionärer. Därför faller en stor grupp bort i eDeltagandet och med det i åtanke måste kommunen försöka komma ut till pensionärer på annat sätt än via internet.

 

  • Kommuners användande av eDeltagande kan ses som ett lokalt användningsområde medan politiska organisationers användning mer kan ses som framförallt globalt. Politiker ska representera sina väljare och behöver därför få inblick i hur dessa tänker och tycker. Därför är eDeltagande mycket viktigt även för dessa då personer från hela landet ska kunna säga sitt och då är internet det bästa alternativet för interaktion.

 

  • Även företag kan med fördel använda eDeltagande på vissa sätt. Bland annat kan företag behöva veta hur de ska utveckla sina tjänster eller produkter för att tillfredsställa sina kunder. Då är en bra internettjänst ett bra alternativ för att få in den informationen. Exempelvis kan vara att skapa ett diskussionsforum där kunder kan diskutera företagets tjänster eller produkter.

 

 

Avslutande kommentarer


Jag har förstått fördelen med att använda internet som kommunikationskanal och vikten av eDeltagande. Det underlättar arbetet att nå sin målgrupp eftersom det går att utnyttja både lokalt och globalt. Det är inte svårare att få folk runt i världen att delta än att få invånarna i den lokala byn att göra det. I mitt framtida arbete kommer jag att använda internet i största möjliga grad när det finns anledning att göra det. Det finns flera olika fördelar med detta, bland annat anser jag att det är:

-          Billigare (Det går ofta att genomföra nästan gratis)

-          Miljövänligare (Inga massutskick via posten)

-          Effektivare (Jag kan involvera fler personer utan att de behöver anstränga sig)

 

 

Källor:

 

Annelie Ekelin 22/10-2010, föreläsning på Linnéuniversitetet med ämnet ”eDeltagande”

 

Curran, James (2010) Mass Media and Society. 5th ed. London: Bloomsbury.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0