Inflytande och ägande av medier

 

I dagens samhälle kan företag vara i princip hur stora och hur små som helst. Det finns enmansföretag och det finns företag med hundratusentals anställda. Skillnaden är alltså mycket större nu än för hundra år sedan då jag antar att de allra flesta företag var små och nästan likadana. Nu har vi stora kedjor som växer globalt och finns i världens alla hörn samtidigt som de konkurrerar ut småföretag som inte kan hålla samma mått. McChesney (2001) mediesystem som har vuxit globalt den senaste tiden. Innan 1990 har mediesystemen endast varit nationella men vid sekelskiftet började de växa globalt i en snabb fart. I boken skriver han bland annat att vi nu ser ett skapande av globala oligopol precis likt oljeindustrin. Det här ser jag mycket allvarligt på.

 

Jag tycker att konkurrens är en viktig del på marknaden och är alltså positiv till småföretagande. När det gäller media är uppköp och utkonkurrerande av småföretag vanligt. Nyligen kom nyheten om att Gota Media vill köpa upp tidningen Östran här i Kalmar. Företaget, som tidigare äger bland annat Barometern, kommer i så fall att nästan få monopol bland dagstidningarna i Kalmar då jag tror att de flesta kalmariter läser just dessa två tidningar. Frågan är då om sådana här situationer är bra eller dåliga? Ska det vara få stors företag eller många små företag?

 

 

Storägare vs. Småägare


Jag anser att det finns både för och nackdelar med både små och stora företag. Detta vill jag förklara i några få konkreta punkter som följer:

 

Stora företag:

-          Kan minska priserna genom massproduktion och massköp

-          Har möjlighet att genomföra stora kampanjer med många inblandade

-          Syns och hörs på en större geografisk yta

-          Har problem att göra snabba förändringar

 

Små företag

-          Är mer flexibla och anpassningsbara

-          Skapar större konkurrens

 

 

Egenföretagare


Jag är sedan en tid tillbaka delägare i två nystartade företag. Sedan en lång tid är jag intresserad av affärsidéer och uppstartning av företag. Om samhället hade styrts enbart av större företag hade det varit mycket svårt att starta upp ett eget företag och kunna konkurrera. Jag vill på ett eller annat sätt jobba med småföretag i framtiden, antingen i företag jag äger själv eller exempelvis konsultering för andra företagare. Jag hade gärna sett att samhället hade bestått av fler mindre företag än några få stora. Exempelvis är det så gott som omöjligt att starta upp ett företag nu och konkurrera med IKEA. Detta gör att många inte ens tänker tanken att kunna göra det.

 

Jag tänker alltid försöka göra det bästa för att ha kvar småföretagen. Det är roligare med mindre företag. De är mer spännande, mer flexibla och går att förhandla med på ett annat sätt än med stora företag. Länge leve småföretagen och konkurrensen!

 

 

Källor:


Jens Cavallin 28/10-2010, föreläsning på Linnéuniversitetet med ämnet ”Medier, struktur och makt I”

 

McChesney, Robert W (2001) Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. New York: The New Press.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0