Livet utan reklam

 

Armand & Michéle Mattelart skriver i sin bok ”Theories of communication” om Harold D. Lasswell som tidigt kom ut med en bok om propagandatekniker. Lasswells syfte med boken var att dra lärdom av första världskriget i propagandasynpunkt.  Enligt honom var propaganda det mest effektiva sättet och även det billigaste att styra massorna med. Andra alternativ var att styra folket genom våld eller korruption. Då massmedier blev mer och mer utvecklade blev dessa populära propagandakanaler. Det är ur det här som dagens reklam har fötts då massmedia fortfarande är det mest effektiva sättet att påverka många människor, anser jag. Visserligen är inte propaganda och reklam synonymer då det förstnämnda främst innebär att påverka snarare än att informera. Dock så antar jag att propaganda låg som grund när reklamen blev populär i massmedier.

 

Under all valpropaganda i augusti månad detta år upptäckte jag något mycket skrämmande. Jag läste om flera olika politiker från olika partier och deras åsikt om reklam. Vad jag reagerade mest på var hur pass okunniga dessa personer var angående media och reklam. De flesta sade nämligen att reklam inte hade någon betydelse för dem och att de gärna hade varit utan den. De menade att reklamen inte behövdes. Därför tänkte jag nu förklara hur våra liv och samhället i stort skulle sett ut utan reklam.

 

Utan reklam skulle vi kunna titta på tv i lugn och ro utan att bli störda av reklamavbrotten. Vi skulle slippa bläddra några sidor extra i tidningen och vi skulle ibland slippa bli påtryckta med budskap vi inte vill ha. Det låter ju bra. Skönt.

 

Om vi vänder på myntet så har vi snart en helt annan syn. Jag staplar:

 

Utan reklam…

 

  • får vi ingen information om vad som finns någonstans. Vi vet inte vilka produkter som olika företag har och vi skulle absolut inte veta skillnaderna mellan olika produkter. Vi vet inte heller vad vi vill ha eftersom vi inte får veta vad som finns att välja på.
  • hade företag inte kunnat bli stora. Det hade bara funnits små lokala företag som blir tvungna att få ett bra rykte. Samma företag kan nog inte få lika bra rykte i varje stad och bli stort företag på det sättet. Detta hade i sin tur inneburit att inga storföretag kan producera massprodukter och utvecklas på samma sätt som nu. Företagen vet heller inte om vilka konkurrenter de har, plötsligt kan de hitta en ny på gatan bredvid. Det här hade tagit oss tillbaka i tiden minst 100 år och stoppat utvecklingen.
  • kommer du inte ha råd att surfa på internet. Det kommer kosta pengar att ha en webbläsare och det kommer kosta pengar att söka i en sökmotor. Google är reklamfinansierat och hade därför behövt ta betalt per sökning vilket hade inneburit att du inte vill söka i onödan och därför inte hittar nya intressanta webbplatser på internet. Det hade i sin tur inneburit att du istället för att söka allt på internet behöver gå tillbaka till tiden med böcker och telefonkataloger.
  • hade inga internettidningar funnits eftersom dessa är reklamfinansierade vilket hade inneburit att du måste köpa varje tidning du vill läsa. Då menar jag såklart inte att köpa dagens tidning för 15 kr. Självklart inte. Tidningen hade ju såklart blivit mycket dyrare den också eftersom den inte heller får ha reklam i sig vilket förmodligen hade gjort att tidningen istället hade kostat minst det dubbla. Detta får du betala varje dag bara för att få läsa nyheter.

 

 

Källor:

 

Mattelart, Armand & Michèle (1998) Theories of Communication. London: Sage

 


Kommentarer
Postat av: Svea

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-05-07 @ 16:26:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0