Nya interaktionsmöjligheter

 

Något som har intresserat mig på senaste tiden är de ökande interaktionsmöjligheterna i media. En stor anledning till detta är Internets utveckling. Enligt Hvitfelt & Nygren (2008) så når television, dagstidningar och radio ut till 74-86% av Sveriges befolkning varje dag. 31% av Sveriges befolkning hade 1998 internetuppkoppling men så snart som åtta år efter hade 80% uppkoppling. Detta visar på hur snabbt och hur starkt som internet har utvecklats. Med internet följer självklart många fördelar när det gäller interaktionsmöjligheter. Framförallt kan varje människa nu chatta, skicka e-post och kommentera allt från företags åsikter till enskilda personers bloggar.


Hvitfelt & Nygren (2008) skriver även att genomsnittlig användning per dag av TV är 101 minuter och radio 109 min. Detta kan jämföras med att år 1998 använde 21% av befolkningen internet en genomsnittlig dag och år 2006 hade andelen ökat till 62%. Tiden hade också ökat från 10 minuter per dag till 53 minuter. Det här visar alltså att en större del av befolkningen nu använder internet nästan lika länge som det genomsnittliga TV-tittandet. Förmodligen är denna statistik ännu högre nu år 2010.


Internets framväxt
Det tog lång tid för företagen runt om i Sverige att förstå internets potential men när internetannonseringen ökade blev det en jättetrend. Hvitfelt & Nygren (2008) säger att internetannonsering i anslutning till sökord har haft den starkaste tillväxten mellan 2005-2006 och då ökat med 288%. Vid den här tiden tog internetannonsering fart på riktigt och nu är reklamintäkterna på internet förmodligen större än TV. Jag anser att internet gör det möjligt för företagen att vara kreativa och innovativa i sin marknadsföring. Det finns inte så mycket riktlinjer att hålla sig till och jag tror att vi alla har sett många fler häftiga marknadsföringsmetoder på internet än i annan media. Många företag utnyttjar interaktionsmöjligheten genom att skapa spel eller tävlingar där man kan medverka direkt i datorn. I framtiden tror jag att internet kommer att användas mer och mer i marknadsföringssynpunkt eftersom det överlag är billigare och går att göra så mycket mer av. Idag har vi bara sett toppen av isberget.


Nu för tiden kan en människa nästan leva på internet. Sara Hamqvist sade på en föreläsning om ”Medier, panik och skandaler” att vi nu inte längre är beroende av tid och rum och att handlingar kan ske på avstånd. Det stämmer ju! Nu har vi allt vi kan tänkas behöva i datorn. På internet får vi information i överflöd. Vi behöver nästan aldrig använda böcker eftersom allt står på internet och om det mot förmodan inte skulle finnas där så kan vi skicka efter boken vi söker och få den hemskickad i brevlådan. Samma sak gäller om du blir hungrig. Du behöver inte gå till affären och handla, det finns utmärkta tjänster på internet som hjälper till med både inköp, leveranser eller hemkörning av pizza. Detta kan tänkas vara skönt och tidseffektivt men på det här viset förlorar vi vad Hamqvist kallar ”interaktion ansikte mot ansikte”. Den här interaktionen tror jag är mycket viktig för en människas socialisering och speciellt för ungdomar så finns det en stor risk att det sociala livet blir sämre.


Att vi kan göra så mycket på internet kan väl inte vara bra för människor? Fler och fler människor riskerar att bli fast i sina hem ju längre internetutvecklingen går eftersom du behöver anstränga dig allt mindre för att få det du vill ha. Samtidigt är det såklart inte negativt att internettjänster och service blir bättre. Exempelvis kommer pensionärer få en enklare vardag i framtiden då de inte behöver ta sig ut på glashala vintervägar varje dag. Många människor sparar redan mycket tid genom att utnyttja internet vid bland annat kontakt med omgivningen och information om företag. Det viktigaste anser jag vara att i framtiden ha kontroll på utvecklingen och de personer som utnyttjar den!


Källor:


Hvitfelt, Håkan & Nygren, Gunnar (red) (2005) På väg mot medievärlden 2020. Lund:Studentlitteratur.


Sara Hamqvist 4/10-2010, föreläsning på Linnéuniversitetet med ämnet ”Medier, panik och skandaler”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0