Tankar om Medier och Samhälle


Att tala om media som den tredje statsmakten är helt rätt. I dagens samhälle har media ett mycket stort inflytande på folk och det är mycket viktigt för både kommunikation och utbildning. Media har även ett slags sanningsmonopol då vi tror på det som skrivs eller sägs där. Det är via massmedier som vi idag får nästan all information både från det lokala samhället och mer nationellt samt globalt. Som exempel kan jag säga att jag inte hade vetat någonting alls om USA om det inte hade varit för media. Trots det känner jag att jag har stor koll på hur det landet är uppbyggt, hur befolkningen är, dess bakgrund och lagar som gäller där. Det visar på hur mycket information vi får genom media. Det går inte ens att tänka sig hur livet hade sett ut utan att ha tillgång till media.


Nu för tiden utvecklas medier snabbare än vad många hinner med. Idag finns det tidningar, radio och tv även på internet och i mobiltelefoner. Mobiltelefonerna har vi med oss överallt vilket gör att vi alltid har tillgång till massmedier var vi än befinner oss. Vi behöver sällan röra på oss för att få veta det senaste som har hänt, det räcker att koppla upp sig på internet.


Media och politik
Medierna är viktiga i allt som händer i samhället. Det är ofta genom media som vi bildar våra uppfattningar om händelser och i politik. Nu är det nästan så att det politiska parti som använder media på bäst sätt lyckas bra i valet. Det finns så många olika sätt att kommunicera med folket. Om du vill nå många över hela landet investerar du i en välgjord reklamfilm på TV eller radioreklam. Däremot om du vill vara med personlig kan du skapa en blogg där du förmedlar dina åsikter. Ett annat alternativ är att ha internetreklam på webbplatser där din målgrupp finns. Möjligheterna är oändliga, bara fantasin sätter gränser.


Den här bloggen kommer jag att använda för att förmedla och förklara mina åsikter om medier och samhälle, både nya funderingar och äldre åsikter. Jag försöker alltid att se den andra sidan av myntet i det jag arbetar med vilket jag tror är viktigt i den här branschen. På senare tid har jag blivit mer medveten och kritisk till olika delar i samhället och agerande från vissa företag. Jag anser det viktigt att få andra att också bli mer kritiska och kunna tänka i andra banor än det självklara.


Något som jag tycker är spännande är att se hur medier kommer att se ut i framtiden. Vilka medier är aktuella om 20 år? Kommer det fortfarande ens finnas fysiska papperstidningar eller kommer tidningsefterfrågan öka på nytt när folk börjar tröttna på internet? Det är omöjligt att idag veta hur framtiden kommer att se ut, men en sak är säker – jag kommer vara där och jag kommer hänga med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0