Det ”okreativa” medieföretaget mot en säker död

 

Att vara kreativ i ett medieföretag borde vara ett krav vid anställningsintervjun! Detta är vad jag anser då medieföretag lever på grund av att de klarar att vara kreativa och innovativa. Det är självklart inte viktigt för alla, exempelvis ekonomerna inom medieföretaget, att vara kreativa men företaget i sig självt måste uppmuntra kreativitet och låta kreativiteten få användas i arbetet. Just kreativitet och innovation i medieorganisationer skriver Küng (2008) om i boken Strategic Management in the Media. Hon menar att kreativiteten i företaget är en av de viktigaste frågorna att jobba med. Innovation krävs för att utvecklas teknologiskt och teknologin behövs eftersom den får kreativiteten att flöda på ett bättre sätt. Küng (2008) anser att kreativiteten inte endast behövs i producerandet utan även i system och affärsmodeller.

 

 

Varför är kreativiteten viktigare i just medieföretag?


Jag tycker att kreativitet är viktigare i medieföretag eftersom mediebranschen förändras med hög hastighet. Medierna behöver ändras och uppdateras på alla sätt och vis. Detta medför att de som arbetar med detta alltid behöver komma på lösningar för problem som de inte kunde förutspått och hitta på nya sätt att synas och höras som tidigare inte har använts. Alltså behövs kreativitet! I de flesta andra branscher förändras förutsättningarna inte lika snabbt. Exempelvis inom industribranscher förändras knappt något på 30 år vilket gör att de inte behöver bekymra sig om att ändra arbetsätt eller utbilda sin personal på samma sätt. Det är inom mediebranschen som de allra flesta stora förändringar görs nu för tiden. Informationsmöjligheterna blir fler och fler och större och större vilket innebär nytt att tänka på för medieföretagen. Detta styrker Küng (2008) då hon skriver att behovet av kreativitet behövs mer i en turbulent bransch, vilket mediebranschen är för tillfället.

 

 

Kreativitet i allt vi gör


Kreativitet behöver nödvändigtvis inte innebära att hitta på något nytt och häpnadsväckande. Küng (2008) menar att kreativitet används i alla vardagliga aktiviteter, vare sig det handlar om beslut om hur man ska utveckla en produkt eller rekrytera rätt talanger till företaget. Kreativiteten ligger inbäddad i många rutinroller i organisationen utan av vi tänker på det.

 

Jag tror att många chefer kan tycka att kreativitetsfrågan är för komplicerad och inte vet hur de ska skapa bättre förutsättningar för det. Ofta finns nog möjligheterna redan utan att de vet om det. Kreativitet finns hos alla mer eller mindre. Det handlar bara om att ge de anställda fria händer att arbeta med idéer.

 

 

Hur kan vi utnyttja kreativiteten?


Ett bra exempel på hur kreativitet i organisationen används effektivt är på företaget Google. I en artikel om Mikael Drugge (http://www.campus.se/Start/pa-jobbet/Jag-drommer-om-att-skapa-nasta-stora-grej-inom-Go.aspx) som jobbar på Google berätta han att de bland annat har lego och tv-spel på jobbet för att hålla kreativiteten uppe. De har även brainstorming i kuddrum ständigt. På detta sätt är det lättare att få fram kreativa idéer. Vad jag har hört så kommer väldigt många bra idéer från början från dessa brainstorming-möten som sedan används i företaget. Jag tror att fler företag ska försöka jobba på detta sätt. För det första ökar det chansen att komma på bra idéer och förbättringar i företaget. För det andra är det ett bra sätt att motivera de anställda och få dessa att må bra när de får göra något de tycker är kul (som de förhoppningsvis tycker). Under min praktik den senaste veckan på tidningen Östran/Nyheterna har jag märkt att de utnyttjar kreativiteten hos de anställda. Bland annat delar de ibland in sig i smågrupper och brainstormar idéer för t.ex. teman som ska användas i tidningen. Detta är ett bra initiativ, mer sånt!

 

Förresten, jag läste en diskussion på flashback om ordet okreativ. Är det ett ord eller inte? Vad tycker du?

 

 

Källor:


Küng, Lucy (2008) Strategic Management in the Media Industry: Theory and Practice. London: Sage.

 

http://www.campus.se/Start/pa-jobbet/Jag-drommer-om-att-skapa-nasta-stora-grej-inom-Go.aspx 2011-02-17

 


Kommentarer
Postat av: Grete

Jag håller med dig om att man ständigt måste gynna kreativiteten, det är ju ändå den som gör så att utvecklingen går framåt. Men vad jag har insett, efter min praktikvecka, är att det är väldigt lätt att försvinna in i det byråkratiska. Genom att vilja göra någon form av karriär kan man lätt hämma sin kreativitet, då nya saker (mer organisatoriska saker) börjar spela roll. Slutsatser är att vi som framtida ledare måste komma ihåg att gynna kreativiteten, även när vi en vacker dag sitter i ett stort kontor och bossar över alla andra och absolut inte tappa den själva.

Postat av: Elin

Bra reflekterat kring kreativiteten som behövs i mediebranschen. Jag håller med dig om att den är viktig, för att ett företag ska kunna överleva i den ständigt förändrande branschen. Jag tror att det som ledare är svårt att ibland låta kreativiteten flöda fritt, då det ibland kommer att krävas en ledare som sätter ner foten och pekar med hela handen. Det är en svår balansgång mellan att ändå leda en organisation mot en riktning och att inte hämma kreativiteten som är så viktig för innovationer i mediebranschen.

2011-02-22 @ 23:45:12
URL: http://eluaan.blogg.se/medierochsamhalle
Postat av: Irma

Kul sida! Det märks att du gillar att skriva!

2011-07-13 @ 05:47:02
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0