Framtidens medier

 

För mig som blivande media manager är framtiden mycket viktig att förstå sig på. Det är såklart omöjligt att veta någonting om framtiden men kvalificerade gissningar är mer än nödvändiga. Vi behöver veta så mycket som möjligt om hur utvecklingen kommer att gå, vilka medier som kommer att finnas kvar och överhuvudtaget hur samhället skulle kunna se ut om bara tio år. Om vi får en någorlunda klar bild över detta är våra förutsättningar mycket bättre då vi kan förbereda oss för vad som komma skall och vara först på plats. Hur tror vi då att medierna kommer att se ut om tio år? Hur ska vi förbereda oss på bästa sätt inför detta?

 

En av mina första frågor angående framtiden är: Hur kommer mobilen att användas? För tillfället känns det som att mobiltelefonen är den snabbast utvecklande teknikprylen och det är omöjligt att alltid ha det senaste. Men hur länge kommer mobiltelefonen att utvecklas och vad kommer vi kunna göra med den? Redan nu har vi internet i den och allt som följer därtill, d.v.s. tv, radio, tidningar m.m. Vad kommer näst? Jag har en vän som har producerat ett antal filmer för Ericsson med uppdraget att visa upp deras framtidsmobiler. En av dessa kallar de själva för Harmonizer där mobiltelefonen ska kunna användas för att bland annat skicka dofter. Så här ser den ut:

 

 


Jag vill även passa på att visa andra videos i samma serie eftersom de är mycket intressanta och kan ge dig inspiration för framtida arbete.




 

Dessa framtida mobiltelefoner visar på produkter med extrema mervärden. Grundidén med mobiltelefoner är att kunna ringa till varandra men redan nu får vi fruktansvärt mycket mer än så när vi köper en mobiltelefon. Mervärde är något som Erik Wilberg på en föreläsning ansåg vara nyckelordet i dagens medieutveckling (men även övriga branscher). Han menar att vi inte längre kan använda klassiska prispåläggningar utan måste utgå från vad vi kan ge för mervärde till kunden. Detta är precis vad jag talade om i tidigare inlägg angående att tidningar kommer att behöva bli mer än bara tidningar i framtiden.

 

Wilberg tror också att multiplattformar (som iPad) kommer att bli ett måste i hemmet. Det är såklart mycket möjligt, beroende på hur mobiltelefonen kommer att utvecklas. Läsplattorna kommer att ta över efter papperstidningarna med all säkerhet eftersom det medför massor av möjligheter, bland annat:

  • Ljud och rörlig bild kan visas i tidningen
  • Bilder blir mer högupplösta
  • Annonserna kan ha direktlänkning till företagens webbplatser vilket gör att annonsplatserna blir mer eftertraktade
  • Det blir lättare att nischa annonseringen så att annonsörerna träffar just sin målgrupp

 

Enligt Küng (2008) är teknologisk utveckling en viktig del i mediebranschen. Hon säger att teknologi ger och teknologi tar bort, men sällan försvinner allt. Exempelvis tar internetutvecklingen bort mycket pappersdokument och papperstidningar men ger möjligheten att förmedla dessa digitalt. Det är på detta sätt utvecklingen kommer att fortsätta, ny teknologi kommer men det kommer medföra minst lika mycket möjligheter som begränsningar.

 

Då papperstidningen kommer bli utbytt med läsplattor och mobiltelefonerna blir mer och mer utvecklade kommer det knappt längre att finnas någon materiell media utan allt kommer att vara digitaliserat. Vi kommer ständigt ha tillgång till någon digital teknikpryl där all världens information finns några sekunder bort. Detta kommer förmodligen att ske redan inom några år för många. För vissa är det redan verklighet. Jag tror att vi kommer överraskas av hur snabbt denna utveckling kommer att ske. Redan om tio år tror jag att en stor del av Sveriges pensionärer sitter med läsplattor och läser tidningar på. Eftersom efterfrågan har förändrats måste utbudet också göra det. Därför är det viktigt för medieföretagen att vara beredda på detta.

 

 

Källor:


Erik Wihlberg 3/2-2011, föreläsning på Linnéuniversitetet i kursen ”Media Management”

Küng, Lucy (2008) Strategic Management in the Media Industry: Theory and Practice. London: Sage.

http://www.youtube.com/watch?v=-JBe6YUop7s&feature=related 2011-02-07

http://www.youtube.com/watch?v=8RqhAThgIfE 2011-02-07

http://www.youtube.com/watch?v=PYCycOSoPfQ&feature=related 2011-02-07

 


Kommentarer
Postat av: Linnea

Hej Niklas!



Bra inlägg och reflektion kring mobiltelefoner. Jag undrar dock vad som händer när olika lobbyister verkar för och får igenom till den allmänna uppfattningen om att strålningen faktiskt är farlig.

2011-02-14 @ 18:26:17
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2012-01-12 @ 22:44:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0