Östran/Nyheterna – ett slut och en början

 

Under veckan som gått har jag praktiserat på lokaltidningen Östran/Nyheterna. Detta har varit en mycket intressant erfarenhet då jag har fått en inblick i hur hela deras organisation är uppbyggd och vem som gör vad i företaget. Vad som fortfarande är relativt nytt för de anställda och som påverkar arbetet är att Östran kommer att bli uppköpt av Gota Media som även äger Barometern m.m. Jag har känt av under veckan att många är lite oroliga men trots det ser köpet positivt och nödvändigt. Östran hade tidigare stora problem med ekonomin och hade kanske inte klarat sig länge till på egen hand. Uppköpet påverkar även de anställdas sätt att arbeta då framtiden är mycket oviss och eftersom vissa inte kommer att få jobba kvar. Gota media kommer bland annat bara ha en säljavdelning för tidningarna tillsammans. Vad jag har funderat på under veckan är hur de anställda klarar att jobba med en så osäker framtid utan mål eller möjligheten att planera. Hur arbetar man utan mål? Vad blir man motiverad av när man förmodligen kommer att bli av med jobbet inom en snar framtid?

 

Eftersom ingen på Östran vet exakt hur situationen kommer att se ut när de blir uppköpta är det svårt att planera inför detta. De vet att bland annat formatet på tidningen kommer att ändras till tabloid och många tekniska förändringar kommer att ske. Resten är det inte helt klart med vad som kommer att hända. Jag har bland annat märkt att de på flera möten inte kan planera framtiden som de vanligtvis brukar göra utan får istället nöja sig med att se till den närmaste månaden.

 

 

Vad motiverar?


Jag har under veckan tillbringat mycket tid på annonsavdelningen. Problemet här är att säljfunktionen kommer att försvinna från tidningen och flera kommer att förlora jobbet. Vad jag tycker verkar mycket svårt är att jobba som säljare samtidigt som man vet att man kommer att behöva sluta inom kort. Det måste vara svårt att vara på så glatt humör och ”säljig” som en säljare ska vara. Det finns inget som direkt motiverar dessa till att göra ett riktigt bra jobb och just i ett jobb som säljare är nog humöret och motivationen mycket viktig för att lyckas sälja. Det som jag tror är räddningen i detta är den goda stämningen och härliga arbetsklimatet som säljarna har på sin avdelning. De trivs verkligen på jobbet och har massvis med internskämt och lustigheter för sig. Detta medför också att det blir en intern kamp om vem som säljer bäst vilket i detta fall blir en motivationshöjare. Det är alltså nödvändigt att kulturen på avdelningen är mycket uppskattad för att de anställda ska klara av att bli motiverade på sitt jobb.

 

 

Hur ser Östrans framtid ut?


Som jag har nämnt är uppköpet från Gota Media nödvändigt på grund av ekonomin. Trots att mycket är osäkert i förändringen tror jag att detta kommer att leda till något mycket bra. Innehållet i tidningen kommer inte att förändras utan endast arbetssättet och ekonomin kommer att bli något annorlunda, och förhoppningsvis åt det bättre hållet.

 

Vad som oroar mig med Östrans framtid är deras dåliga satsningar på webben. För tillfället har de en mycket bra webbplats med bra sidor och användbara funktioner. Däremot är det bara en person som arbetar med webben och det är knappa ekonomiska resurser att använda sig av. Ett stort problem tror jag är att Kalmarborna inte vet om vad som finns på webben och Östran verkar inte intresserade av att göra en satsning för att visa detta. Webbansvarig på tidningen är överrens med mig om att webben är framtiden och att det är där de behöver satsa om de ska hänga med i utvecklingen och vinna marknadsandelar. En anledning till att inte mer satsas på webben kan vara att många anställda är relativt gamla. Att vara gammal behöver såklart inte innebära att man är negativt inställd till internet men jag tror att de inte har riktigt rätt insikt i hur internet används av stora delar av befolkningen. Jag anser att de anställda (och framförallt ledningen) behöver uppdateras och lära sig mer om internetvanor i dagens samhälle. Om detta inte sker tror jag att några av de anställda behöver bytas ut mot yngre för att ge bästa resultat.

 

De närmaste åren tror jag kommer vara ljusa för Östran/Nyheterna dels på grund av att de blir uppköpta och dels för att de använder sig av en marknadsföring som jag tycker är bra för en tidning som Östran (bland annat gerillamarknadsföring). Snart kommer Östran att genomföra en ny marknadsföringskampanj som jag tror kommer att vara lönsam. Mer om detta kan jag nog inte tala om. Jag önskar Östran/Nyheterna lycka till i framtiden. Det kan gå mycket bra med lite flyt. Snart försvinner mycket av gamla Östran och nya Östran kommer till liv. En ny tid på tidningen har sin början…

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0