Papperstidningen kommer dö. Men radion då?

 

Jag har tidigare skrivit om papperstidningens död och att tidningarna istället behöver slå sig in starkare på webben. Vi vill inte läsa i pappersformat i framtiden. Men vad gäller med andra medier som radion till exempel? Radiolyssnandet har minskat mycket på senare tid och fortsätter att sjunka. Då återstår frågan: kommer radioapparaten finnas kvar och kommer radiosändandet och lyssnandet att öka eller minska?

 

Radion är ett gammalt medium som nu har använts i många år. Även de allra äldsta har lyssnat på radio hela sina liv. På senare tid har däremot lyssnandet gått ner. Enligt Küng et al (2008) lyssnade en svensk person i genomsnitt 127 minuter per dag på radio år 2001. År 2005 hade denna siffra minskat till 105 minuter vilket är en stor minskning. Radion är enligt denna mätning den mediekanal som har minskat mest i konsumtion. Denna utveckling har fortsatt i samma håll även efter 2005, enligt Anna Olofsson och Niklas Kaldner från Sveriges Radio.

 

Frågan är, med tanke på ovanstående, om radiolyssnandet kommer att dö i framtiden? Det kan jag knappast tro. Radio är nämligen ett av få medium som vi kan ha som sekundärmedium under hela dagen. Vi kan inte titta på tv under tiden som vi gör annat men radion går oftast att ha i bakgrunden, även när vi lyssnar på annat som till exempel i en diskussion med andra människor. Många människor har säkerligen radion igång hela dagarna på jobbet, exempelvis inom industrin eller i butiker. Detta kan vara en anledning till varför lyssnartiden fortfarande är över 100 minuter i genomsnitt.

 

 

Varför har radiolyssnandet minskat då?


Jag tror att mycket har att göra med den nya tekniken. Både mediespelare som iPod och verktyg som internet har förändrat användandet av radio. Jag tror att intresset för musik har blivit större och mer nischat. Det är inte lika många som gillar ”radiomusik” längre utan efterfrågar smalare musik vilket radiokanaler inte har möjlighet att erbjuda. På grund av detta har många börjat lyssna allt mer på egen musik antingen genom mp3-spelare eller genom internet och Spotify. Det är lätt att tröttna på musiken som spelas på radio eftersom det är samma låtar som spelas många gånger. Därför är Spotify ett bra alternativ eftersom det går att få precis det man vill lyssna på.

 

Olofsson och Kaldner talade om att radiovanorna hos lyssnarna har förändrats över tiden. Förr var det viktigt för radiostationen att ”vinna” folket på morgonen eftersom de då stannade på samma kanal resten av dagen. Detta är inte situationen längre eftersom det är så mycket enklare att byta kanal och vi är vana vid att kunna byta till annat när det kommer en låt som vi inte gillar. Vi är allt för vana vid att alltid få lyssna på precis det vi vill i och med tjänster som Spotify.

 

Jag skulle nog säga att det är större chans att TV-sändningar kommer att försvinna med tiden. TV:n kommer att bli uppkopplad på internet och då kommer det inte längre vara nödvändigt att ha schemalagda tv-tablåer hela dagarna. Det kan hända att detta endast blir irriterande moment istället för att programmen ska läggas ut på internet så att man kan kolla när man vill. Visserligen behöver nog människor den där utsatta tiden att passa för att verkligen titta på programmen. Radion kommer förmodligen inte ha samma problem eftersom den oftast är sekundär och bara finns i bakgrunden där vi befinner oss.

 

 

Radions framtid


Radion kommer inte att försvinna! Vi behöver något att lyssna på i bakgrunden och det räcker inte med Spotify. Enligt Olofsson och Kaldner lyssnar fortfarande 4 miljoner svenskar på Sveriges Radio varje dag och det krävs mycket för att det ska försvinna helt. Det är såklart mycket möjligt att det kommer att minska mer än vad det redan har gjort men jag tror att många också kommer att gå tillbaka till radion mer efter att ”Spotify-hypen” har avtagit. Vi kommer att tröttna på att lyssna på samma spellistor och musik. Vi behöver få höra nytt utifrån och där kommer radion att finnas.

 

 

Källor:


Küng, Lucy., Picard, Robert G., Towse, Ruth. (2008). The Internet and the Mass Media. London: Sage.

Anna Olofsson & Niklas Kaldner 4/2-2011, föreläsning på Linnéuniversitetet i kursen ”Media Management”

 


Kommentarer
Postat av: Ulrika Persson

Mmm... 4miljoner lyssnar på radio varje dag... men hur länge lyssnar dem egentligen? Jag tror inte alls spotify-hypen kommer försvinna, det var väl därför de kommersiella radiokanalerna startade, så att vi kunde lyssna på mer musik. Men jag håller med dig i mångt & mycke, är dock fortfarande väldigt osäker på hur radions roll i framtiden kommer ta form. Bra inlägg btw

2011-02-22 @ 23:37:41
URL: http://ullasmedievarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0