Politiken – tidningen som är mer än en tidning


På ett studiebesök på den danska stortidningen Politiken fick vi i veckan höra Poul Melbye, analyschef, tala om Politiken och dess arbete. Något som direkt märktes var hur pass stort företaget är. De äger många olika tidningar och magasin samtidigt som att de äger de största distributionsbolagen och andra företag i branschen. Företaget sysslar med korsvis integration, alltså både köper upp eventuella konkurrenter och företag i tidningsprocessen. Frågan jag ställer mig är om företaget kan skadas av att vara ett multibrand? Vad händer om någon del av koncernen gör ett stort misstag? Påverkas Politiken som tidning av detta?

 

För det första ansåg Melbye att det var mycket viktigt för dem som tidning att inte se sig som en tidning utan som något mer. ”Vi är inte en tidning. Vi är politiken.” sade han flera gånger. Så är också fallet. Politiken håller förutom tidningar på med bland annat aktivistaktiviteter då de anordnar auktioner, insamlingar m.m.  Bland annat brukar de samla in pengar till drabbade av naturkatastrofer. Ett annat bra exempel på att vara mer än en tidning är att Politiken har en Plus-funktion där de säljer skivor, biljetter m.m. Denna del står för 15% av företagets vinster. Det här kan alltså vara lösningen på tidningarnas intäktsbesvär vid papperstidningsdöden. Kanske ska fler tidningar försöka göra något liknande. Aftonbladet har också en liknande funktion (http://shop.aftonbladet.se/) där man kan köpa diverse saker och vi vet ju att Aftonbladet är en av de få tidningar som har lyckats tjäna pengar på nätet. Vi är vana vid att betala för att läsa tidningen men när mer och mer kommer läggas på internet och bli gratis har vi pengar att lägga på annat, exempelvis köpa ur en webbshop.

 

Politiken jobbar som ett varumärke, enligt Melbye. De är det i särklass starkaste varumärket bland tidningar i Danmark och är starkare än bland annat Facebook och Youtube. Kanske har det att göra med att företaget är så stort och äger andra bolag. Bland annat har de två självständiga online-subbrands vid namn ibyen.dk och tjek.dk. Frågan är då om varumärket Politiken kan ta skada av att vara så stort. Jag tror att det finns en viss risk att varumärket kan skadas om exempelvis ett dotterbolag gör ett stort misstag. Samtidigt är Politiken själva som tidning öppna för att provocera och störa folket. Kanske är det en anledning till varför de tar risken att vara ett så brett varumärke.

 

Det är intressant att jämföra Politiken med Barometern eftersom vi har lyssnat på båda historierna. Barometern verkar ha problem med lönsamheten och är rädda inför framtiden medan Politiken verkar se mer möjligheter än problem. Mycket handlar nog om rädsla, att inte vara rädd för det som kommer. Kanske ska Barometern ta över lite av det som Politiken gör, att utnyttja det de har. Barometern är den största lokaltidningen i Kalmar och då kanske de skulle kunna öppna en shop på webben för att sälja lokala produkter. Det finns förmodligen en efterfrågan på detta eftersom inga nationella tidningar (eller annan bransch) kan erbjuda samma sak.

 

Studiebesöket på Politiken var mycket givande och det gav mig ett helt nytt sätt att tänka om hur tidningar kan arbeta. Till skillnad från Barometern med problem får vi istället se ett företag som i princip redan har löst framtidsproblemen. De anställda på Politiken är inte rädda för att provocera och de vågar ta risker. Allt kanske inte får ett bra resultat i slutändan men jag tror att det är det här som har gjort Politiken till ett av Danmarks starkaste varumärken.

 

 

Källor


Poul Melbye 8/2-2011, Under studiebesök på tidningen Politiken i kursen ”Media Management”

 

http://shop.aftonbladet.se/ 2011-02-11

 


Kommentarer
Postat av: Sanna Everskog Lund

Jag tror att det måste vara ett GIGANTISKT misstag som ska begås av någon väldigt högt upp om det ska skada POLITIKEN. Deras varumärke verkar så starkt i sig själv att det förmodligen kan rida ut många stormar. Men lever man som ett märke måste man vara försiktig och vårda det, många små misstag kan tillsammans vräka den största.

2011-02-16 @ 22:03:51
URL: http://everskogsmedier.wordpress.com/
Postat av: Sofia

Jag tror liksom du stenhårt på varumärken och Brand MGMT, något som Barometern inte verkar ha greppat ännu. Ledningen och redaktionen där kanske också borde göra ett studiebesök till Köpenhamn? ;)

2011-02-23 @ 00:04:29
URL: http://gerty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0