Publika relationer av vikt i mediebranschen

 

Under lång tid i utbildningen har vi hört om hur viktigt det är med ett stort nätverk och att hålla bra publika relationer. Just publika relationer skriver Alan Albarran (2010) om i sin bok Management of Electronic Media. Eftersom vi nu närmar oss examen i vår utbildning kan det vara dags att få lite koll på hur vi som media managers ska användas oss av PR. Vem ska sköta PR i företaget? Hur används PR?

 

Till en början kan det vara bra att förtydliga vad publika relationer/public relations/PR innebär. Enligt Albarran (2010) innebär PR att interagera med grupper av människor med olika intressen, exempelvis publiker, aktieägare, anställda, staten m.m. Organisationer använder PR på många olika sätt för att få stöd från olika intressenter. Bland annat genom publicitet (försöka synas i media utan att betala för det), reklam, marknadsföring eller propaganda. Egentligen är PR i princip allt ett företag gör mot omvärlden men även en del inom företaget. Det hade varit svårt att inte använda sig av PR eftersom detta blir resultatet bara av att man berättar om sitt företag för någon eller visar sin logotyp på något ställe. Detta kanske dock inte är det många associerar med just PR som är ett mycket brett begrepp.

 

 

Vem ska sköta PR?


PR kan både skötas av en in-house-avdelning eller av en utomstående PR-byrå, enligt Albarran (2010). Han skriver även att i medieföretag sköts ofta PR på båda sätten, speciellt vid stora events eller specialprojekt. Jag antar att Albarran i detta menar större företag med större resurser. Små företag har knappast råd att lägga pengar på en PR-byrå. PR-arbetet är mycket viktigt och kan få mycket bättre resultat av någon riktigt kunnig i ämnet, men grunden går mycket väl att sköta själv inom företaget.

 

Vem ska då sköta PR i ett mindre företag? Enligt Albarran (2010) brukar företag på lokal nivå sköta PR själva i företaget. Det är den högsta chefen som framförallt har ansvaret för de publika relationerna. Däremot tillägger Albarran (2010) att varje medarbetare i företaget oavsett position eller titel har ett eget PR-ansvar, t.ex. att tala gott om företaget på fritiden. Jag anser att det senare är väldigt viktigt för de anställda att veta om. Att förklara vikten av bra PR kan ge mycket bättre resultat för företaget. Det är en enkel sak att göra men kan leda till en stor förbättring. Dock så tror jag att Albarran talar om större PR-satsningar än vad jag menar. Det är såklart stor skillnad mellan PR med en stor ekonomisk budget och PR i det vardagliga arbetet.

 

 

Vad kan jag få ut av PR?


Albarran (2010) listar ett antal sätt som PR hjälper managers att nå sina mål. Några av dessa är att:

 

  • PR bidrar till ett ”early warning system”, alltså att man genom PR håller koll på omvärlden och får reda på sociala och politiska händelser m.m.
  • PR hjälper till att hantera organisationsförändringar.
  • PR bidrar till bättre försäljning av produkter och tjänster.

 

Jag tror att PR kan hjälpa mig som blivande media manager på mer än de sätt som Albarran räknar upp. En väldigt stor del av mitt jobb tror jag kommer att handla om att bevara relationer både inom och utanför företaget. PR är ett spännande område som en manager behöver ha mycket kunskap om för att göra ett bra jobb. Jag kan tänka mig att jobba hårt med denna del, framförallt eftersom det är ett mycket roligt ämne!

 

Som jag har talat om i tidigare inlägg vill jag i framtiden helst jobba inom mindre företag (gärna uppbyggt själv). Då tror jag att det viktigaste för min överlevnad kommer att vara ett bra PR-arbete, framförallt med kunder, samarbetspartners, anställda, ideella organisationer m.m. Kontakter och ett stort nätverk är idag nyckeln till framgång! Väldigt ofta handlar det om att känna rätt personer och att hålla en bra relation med viktiga personer. Detta är jag mycket medveten om och gör redan mitt bästa för att leva upp till det. Om några år får vi se om jag har lyckats (vilket jag förmodligen gör). Jag väntar redan med spänning!

 

 

Källor:


Albarran, Alan (2010) Management of Electronic Media. New York: Cengage Learning Inc.

 


Kommentarer
Postat av: Richard Johansson

Kan bara hålla med dig Niklas. Vikten av bra och rätt (strategiskt smart)PR kan inte nog understrykas. Min erfarenhet är det är något som medelstora och kanske även större företag underskattar. Det är ett av de områdena som sparas in på då de gärna PR-utveckling inhouse. Jag tror att en blandning är det bästa. Då kan du utvinna kunskap internt, men ibland också få en vitamininjektion från extern kompetens.

2011-02-21 @ 20:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0