Tidningarnas framtid – död eller möjligheter?

 

Papperstidningen är död i Sverige år 2025. Detta menar medieforskaren Ross Dawson enligt Carlehäll på www.newzglobe.com. Dawson har även ritat upp en ”dödskarta” på sin blogg som visar när respektive land kommer skrota papperstidningen och den finns på följande adress: http://www.futureexploration.net/Newspaper_Extinction_Timeline.pdf.

 

Mycket tyder på att papperstidningen kommer att dö men det innebär inte att tidningar kommer att försvinna. Verksamheterna kommer att behövas, befolkningen kommer att behöva uppdateras men inte genom papperstidningar. Istället kommer nättidningar eller tidningar i annan form ta över. Nya tekniker kommer sannerligen att utvecklas och internet och läsplattor är inte det enda som kommer att utvecklas fram till 2025. Tyvärr har vi inte ens fantasi att kunna komma på hur framtiden skulle kunna se ut. Problemet för dagstidningarna i nuläget är att de är tvungna att finnas på internet samtidigt som att det är mycket svårt att få intäkter där. Tidningarna behöver hitta ett sätt att tjäna mer pengar på internet. Detta talade Gunilla Sax om på en föreläsning den 27 januari.

 

 

Hur ska då nättidningar lyckas att gå med vinst?


Vad vi vet nu är så det i princip bara Aftonbladet av alla nättidningar som tjänar bra på deras nättidning. Kanske är det för att de lyckas få 1,8 miljoner läsare via nätet varje dag (enligt Aftonbladets egen webbplats på http://www.aftonbladet.se/siffror/). Men ska det verkligen behövas flera miljoner läsare för att en nättidning ska kunna gå runt?

 

Jag tror att tidningarna behöver vara mer än bara tidningar. De behöver hitta sätt som får läsare att fastna på deras sidor. Några exempel skulle kunna vara att bilda en lokal community likt Facebook, forumsidor, tävlingar m.m. Tidningen behöver få många att läsa tidningen samtidigt som att dessa personer ska stanna på sidan länge. Annonsörer betalar för hur många som ser deras budskap. Om läsarna blir fler blir annonsplatserna dyrare och därmed blir det bättre lönsamhet. Enkel matematik.

 

Att ta betalt för att läsa en tidning på internet tror jag inte är en bra lösning. Det finns redan så många nättidningar med fri tillgång att en betaltidning aldrig hade kunnat få tillräckligt många läsare. Möjligtvis skulle det gå att ha en sorts plus-tjänst där den som betalar en viss summa får läsa mer av det intressanta (likt Aftonbladet).

 

Oftast är den enda intäkten på nättidningar annonsörerna som köper reklamplats på webbplatsen. Kanske måste tidningarna hitta nya sätt att annonsera, exempelvis genom webb-tv eller tävlingar. Ett sätt kan vara att nischa sig, att ha flera undersidor som riktar sig till mer specifika målgrupper. Då kan det vara möjligt att få fler annonsörer på just dessa sidor och kunna ha fler med lägre annonsintäkter. Det är redan vanligt att nättidningar har delats upp i ekonomi, kultur m.m. Men det går att göra mer! Specialsidor för studenter, pensionärer m.m. hade kanske skapat många fler annonsmöjligheter.

 

Eftersom papperstidningarna säkerligen kommer att försvinna med tiden betyder detta att fler och fler kommer att läsa tidningar på nätet. Detta kommer i sig att gynna nättidningarna eftersom de kan ta mer betalt för annonsplatserna. Jag tror också att företag mer och mer kommer att se potential i annonsering på nätet vilket gör att de kan betala mer för annonserna. Det enda problemet är egentligen att behålla samma läsare på nätet som i pappersformat. Detta kan göras på många olika sätt men som sagt tror jag att det är viktigt att vara mer än en tidning. Exempelvis Aftonbladet har allt från bloggar och diskussionsmöjligheter till plus-tjänster och webb-shop. Efterfrågan kommer att finnas där om utbudet blir tillräckligt bra!

 

 

Källor


Gunilla Sax 27/1-2011, föreläsning på Linnéuniversitetet i kursen ”Media Management”

 

http://www.newzglobe.com/sv/artikel/20101102/papperstidningen-dod-2025 2011-02-01

 

http://www.futureexploration.net/Newspaper_Extinction_Timeline.pdf 2011-02-01

 

http://www.aftonbladet.se/siffror/ 2011-02-02

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0