Småföretag eller storföretag?

 

När min tid på utbildningen Media Management börjar lida mot sitt slut har det blivit dags att fundera på tiden efter examen. Under utbildningens gång har jag lärt mig hur arbetet i stora organisationer fungerar och vilka olika roller som finns och vad dessa används till. Jag har blivit tränad och upplärd hur jag ska agera i större organisationer. Samtidigt blir man uppmuntrad att starta eget företag från diverse olika håll, bland annat genom Drivhuset och deras inspirationsföreläsningar. Detta gör valet mellan att söka jobb och starta eget mycket svårt och man tvingas sätta fördelar mot nackdelar. Jag har själv två registrerade företag som jag driver vid sidan av min utbildning och snart kommer jag behöva välja mellan att satsa på dessa fullt ut eller söka jobb på företag. Hur ska jag tänka då? Vad är de stora skillnaderna mellan små och stora företag?

 

Vad många forskare säkert redan har försökt förutspå är åt vilket håll företagen kommer att gå i framtiden, om storföretagen kommer att bli fler eller färre. Min första tanke var att självklart kommer fler och fler företag bli stora genom den globalisering och den snabbt expanderande företagsvärld som vi lever i. Men när jag senare funderade lite djupare på saken kanske det inte var så självklart som jag först trodde. Vi vet att vi blir mer och mer uppmuntrade att starta eget företag och det blir bara enklare att genomföra det eftersom rådgivning, bidrag och tävlingar kan hjälpa till. Dessutom har internet bidragit med att det är enkelt att själv starta upp en webbutik eller övrig verksamhet över internet. På det här sättet blir det allt fler småföretagare och kanske kommer utvecklingen att fortsätta i samma riktning.

 

Enligt en studie som Arbetsmiljöverket (http://www.av.se) skriver om var 96% av Sveriges företag småföretag med mindre än 20 anställda år 2003. Däremot är det endast en fjärdedel av alla sysselsatta i företag som jobbar på de mindre företagen. Det betyder alltså att de allra flesta jobbar inom stora företag.  Eftersom de stora företagen är enorma gör det att det blir svårare för småföretag att slå sig in på marknaden. Stora företag har ofta fördelen att de kan pressa ner priserna genom massproduktion vilket blir ett stort problem för småföretagaren.

 

Björn Glansk, publisher på MC-tidningen Big Twin, sade under en föreläsning att nackdelen med att jobba i ett mindre företag är att allt ska göras av en eller ett få antal personer. Det går inte att vara sjuk eller ledig och det är mycket viktigt att ha en klar rollfördelning. Jag förstår precis vad Glansk menar eftersom jag själv har erfarenhet av att jobba i små företag. Ledighetssvårigheterna kan vara ett problem både för en själv och för ens familj. Samtidigt tror jag att dessa problem är beroende av vilken bransch företaget verkar inom. Tidningsbranschen går inte att ta en paus i eftersom det ska skapas en tidning varje månad. Däremot i andra företag där en stor del av arbetet sker automatiskt kanske det inte är omöjligt att ta en vecka ledigt.

 

Arbetsmiljöverkets skriver angående tidigare nämna studie att anställda i stora företag har dubbelt så god tillgång till företagshälsovård än anställda i mindre företag. Däremot är stress och andra psykiska påfrestningar värre i större företag och där är arbetsorsakade besvär vanligare än i små. Detta är förståeligt efter vad Glansk sade angående att det i små företag inte går att vara sjuk på samma sätt. Förmodligen kan man inte arbeta där om man är en person som är sjuk ofta. Visserligen verkar det på Glansk som att arbetet i små företag är stressigt men jag tror att de som jobbar i dessa företag tolererar mer stress eftersom de har valt arbetet själva. I större företag är det nog vanligare att den anställde inte är beredd på hur stressigt jobbet kan vara.

 

Vad jag av erfarenhet har upplevt är att det oftast är mycket större ansvar i ett litet företag. Även om du på ett större företag får ett bra jobb med mycket ansar har du fortfarande bestämda arbetsuppgifter där du vet på ett ungefär vad som kommer behöva göras. I ett mindre företag är hela verksamheten beroende av vad just du gör. Om du missar (eller underskattar) en arbetsuppgift kan hela företaget enkelt gå i konkurs. Du måste alltid veta vad som behöver göras av både dig själv och eventuellt annan medarbetare samtidigt som att det måste göras.

 

Jag tror faktiskt att jag har bestämt mig nu inför framtiden, och det kanske märks på texten jag nyss har skrivit? Jag vill jobba i ett litet företag, ett företag som jag kan utveckla och expandera. Det är makten över att kunna bestämma hur arbetet ska gå till och vad som ska göras som lockar mig mest. Jag vill inte begränsas utan kunna använda all min kunskap på alla de områden jag har kompetens inom. DET är min framtid!

 

 

Källor


Björn Glansk 19/1-2011, föreläsning på Linnéuniversitetet i kursen ”Media Management”

 

http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2003/661.aspx 2011-01-24


Kommentarer
Postat av: Nils H

Kul att det verkar vara flera i klassen som är sugna på att starta eget. Jag känner likadant, och även om jag inte nödvändigtvis blir egenföretagare så är jag sugen på att jobba i ett litet företag med många olika och varierande arbetsuppgifter och mycket ansvar. Det är ju trots allt det vi kan!

2011-02-22 @ 22:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0