Vikten av spelregler


Under hela vår utbildning har vi fått höra om tryckfrihet och yttrandefrihet och att i princip det enda som begränsar vad media publicerar är vad som kallas för spelregler för press, tv och radio. Däremot har jag aldrig riktigt fått koll på vad de där spelreglerna är och vad följderna kan bli om de inte följs. Jag har tidigare trott att det endast är riktlinjer för hur journalister ska jobba men nu har jag förstått att brytande av reglerna till och med medför straff. Kanske är det också förståeligt eftersom spelreglerna är mycket viktiga. Utan spelregler hade massmedierna inte varit trovärdiga och allt hade kunnat bli kaos.

 

Om nu inte dessa spelregler hade funnits hade exempelvis tidningar sett ut på ett helt annat sätt. Brottslingar och offer hade kunnat namnpubliceras direkt efter det som skett, nyheterna kunde ha varit mer vinklade och framförallt hade det kunnat framgå inkorrekt fakta i artiklarna. Dagstidningarna hade kunnat bli mer av vad vi idag kallar för skvallerpress där rubriker inte stämmer överrens med innehåll och artiklar där innehållet ofta inte stämmer eller där båda sidor inte har fått yttra sig. Detta talade Lina Isaksson om under en föreläsning. Hon nämnde en viktig skillnad mellan allmänintresse och allmänt intresse, där allmänintresse innebär det som är viktigt för samhället att veta om och där allmänt intresse endast innebär nyfikenhet. Dagstidningarnas innehåll ska alltså ha ett allmänintresse.

 

 

Vad kan då förbättras?


Vad kan vi göra för att få spelreglerna ännu mer användbara? Som sagt så tycker jag att dessa regler är mycket viktiga och behöver finnas. Innehållet är också tillräckligt bra, det innefattar allt som behövs. Jag har inte stött på några problem i press, tv eller radio som skulle kunna lösas med fler spelregler. Däremot tycker jag att straffet för att göra fel och bryta mot reglerna kan vara hårdare. Straffavgiften är för nuvarande 25 000 kr att betala för en större tidning och detta är en mycket liten summa för en tidning med över 10 000 exemplar. Visserligen är det största straffet att de blir tvungna att publicera en text i tidningen där det står att de har brutit mot reglerna m.m. Det är en skam för tidningen att behöver publicera detta. Motsvarande regler gäller självklart för radio och tv. Jag tycker trots det att straffet kan vara hårdare. Det begås fortfarande många brott mot reglerna och hårdare straff kan göra journalisterna mer försiktiga i sitt arbete. Kanske bör journalisterna personligen bli bestraffade för att på det sättet få dessa mer försiktiga. Den ansvarige utgivaren, som får ta smällen, kan självklart inte läsa allt innan det publiceras och därför är det lite fel att denna person ska få ta konsekvenserna av de anställdas handlande.

 

Jag anser att dessa spelregler är viktiga för press, tv och radio men att det trots allt ska vara frivilligt att följa dem för exempelvis den så kallade skvallerpressen. Vi människor är nyfikna av oss och många har behov av att läsa skvallerpress. Jag antar att dessa tidningar ändå har någon form av spelregler även de. Tryck- och yttrandefrihet är grundlagar i Sverige och är betydelsefullt för att vi ska leva i ett så pass fritt samhälle som vi har idag. Även om vi ibland behöver regler för att bevara säkerhet och skydd så är det viktigt för oss att få uttala oss fritt i media.

 

Källor


Lina Isaksson 24/1-2011, föreläsning på Linnéuniversitetet i kursen ”Media Management”

 

Pressens Samarbetsnämnd (2010) Spelregler för press, radio och tv. TU Service AB

 


Kommentarer
Postat av: daniel

Jag tycker inte det ska vara frivilligt att följa dem. Det skulle bli horribelt att läsa skvalllerpressen, de kommer hänga ut varenda människa, förstöra allt i dess väg.

Man skulle kunna ta bort skvallerpressen helt för att spara på träd.

2011-02-02 @ 16:14:28
Postat av: Niklas Nordheim

Det är ju i princip det som skvallerpressen gör idag och folk gillar det. Du måste se till folkets intresse, inte ditt eget. Sen säger jag inte att de ska vara fria från regler, bara att som det ser ut idag så har de inte samma regler vilket är en fördel för dem.

2011-02-03 @ 17:35:34
URL: http://niklasnordheim.blogg.se/
Postat av: Jonna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-11 @ 16:15:42
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0